În primul rând, ce reprezintă acest termen? Se referă la
tendința unui manager de a controla și monitoriza absolut toate procesele care
au loc în departamentul său, în cele mai mici detalii, chiar și acele elemente
mărunte care nu mai intră de mult în atribuțiile sale. Un manager care suferă
de această “boală” simte
nevoia permanentă de a interveni în atribuțiile și proiectele subordonaților,
corectându-le și imbunătățind continuu munca făcută de aceștia sau
organizându-le mereu activitatea în cele mai mici detalii.
De ce apare acest fenomen? Lipsa de încredere a managerului
în propriile forțe îl face să dorească să controleze tot în jurul său. Nu arată
atitudine superioară sau că este un bun profesionist ci din contra dovedește
slăbiciune. Totul pornește de a teama de a nu scăpa lucrurile de sub control.
Care sunt efectele? Micromanagementul nu are decât efecte
nocive. Pentru manager acesta duce la epuizare fizică și psihică (încearcă și
nu reușește mereu să îndeplinească atribuțiile mai multor posturi simultan), la
neglijarea propriilor activități, la ore suplimentare efectuate inutil și la
stres. Pentru subordonați controlul permanent arată lipsă de încredere și duce
la demotivare (angajatul nu se simte important, nu crede că are vreo valoare în
companie), la scăderea productivității, uneori la renunțarea de a mai desfășura
anumite activități, lăsându-le cu totul în grija managerului, daca acesta tot
este doritor și disponibil să le îndeplinească. Angajații cu un astfel de
manager ajung deseori fie să se plafoneze, să nu își mai dorească să primească
atribuții noi sau să învețe lucruri noi, fie să plece din companie pentru că nu
se simt apreciați sau se simt permanent urmăriți și criticați.
Cum depistăm micromanagementul? Prin discuții cu echipa, prin
activarea unei proceduri de sugestii interne (anonime eventual) în cadrul
departamentului, prin aplicarea unui sondaj periodic de evaluare a gradului de
motivare a angajaților, sondaj în care aceștia să își poată evalua managerul
anonim.
Cum se corectează? Micromanagementul apare de regulă la
managerii cu puțină experiență, deseori depășiți psihic de atribuțiile pe care
le primesc. Soluția – preluarea progresivă a atribuțiilor de manager în cazul
unei persoane nou-promovate cumulat cu o serie de cursuri de management eficient
al echipei și programe de mentorat care să îl ajute să capete încredere și să
învețe de la un manager cu mai multă experiență. Delegarea atribuțiilor către
echipă trebuie să se facă progresiv. Aceeași situație se aplică și în cazul
luării deciziilor. Managerii trebuie să capate încredere că pot lăsa acest
aspect în responsabilitatea membrilor echipei.
Versiune video:
O zi cu bucurie,
Geo
............................................................................
Cursuri:
Domeniul resurselor umane pentru începători
Curs resurse umane - Recrutarea și selecția de personal
https://www.udemy.com/course/recrutarea-si-selectia-de-personal/?referralCode=B0363CC8D5A4698683A7
Curs resurse umane - Măsurarea gradului de motivare a angajaților
Curs resurse umane - Motivarea non-financiară a angajaților
Curs online - Atribuțiile unui manager de resurse umane
Abilități de lucru pe calculator pentru femei 50+ ani